حسیـن مقصـودی | سایت شخصـی

حسیـن مقصـودی | سایت شخصـی

همه چیـز درباره رشتـه ی مدیریت گردشگـری و جهانگردی، راهنمای تور و مدیر فنی دفاتر خدمـات مسافرتی

آمار سایت

نظرسنجی سایت

کدام یک از کشورهای زیر از نظر آثار ثبت شده در یونسکو با ایران برابر است؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 751
  • بازدید دیروز : 1339
  • بازدید کل : 407371

آزمون جامع گردشگری چیست؟


آزمون جامع گردشگری؛ کنکور فراگیران دوره های آموزشی و علاقه مندان ورود به صنعت گردشگری است که در هر سال و در دو نوبت از سوی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برگزار می شود. این آزمون با محوریت پنج گروه راهنمای ایرانگردی-جهانگردی (فرهنگی)، راهنمای طبیعت گردی، راهنمای ژئوتوریسم، مدیران فنی دفاتر خدمات مسافرتی و مدیران تاسیسات گردشگری برگزار می شود. افراد پس از قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه حضوری می توانند مدارک مورد نظر خود را دریافت کرده و آماده فعالیت در یکی از پنج بخش نامبرده باشند. دو گروه از افراد در آزمون جامع گردشگری می توانند شرکت کنند: فارغ التحصیلان رشته های گردشگری با حداقل مدرک کارشناسی و کلیه افرادی که دوره های کوتاه مدت آموزش گردشگری را در آموزشگاه های مجاز گذرانده و موفق به اخذ مجوز داخلی جهت شرکت در آزمون جامع شده اند.

***

افراد واجد شرایط می توانند از طریق سامانه edutourism.ichto.ir ثبت نام نمایند و جهت ثبت نام ارائه مدارک زیر الزامی است:

-کارت ملی

-شناسنامه (صفحات اول و دوم)

-مدرک تحصیلی (یا گواهی اشتغال به تحصیل)

-عکس پرسنلی

بر اساس مصوبه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تمامی دروسی که شرکت کنندگان موفق به اخذ نمره قبولی در آن می شوند تا 3 مرحله قابلیت ذخیره دارد و داوطلبان می تواند در نوبت های بعدی تنها درس هایی که موفق به اخذ نمره ی قبولی برای آن نشده اند را امتحان دهند. پس از طی سه مرحله مجاز و عدم قبولی در تمامی دروس؛ شرکت مجدد در آزمون جهت تمامی دروس الزامی است.

همچنین نمره قبولی برای فارغ التحصیلان رشته های گردشگری در تمامی دروس 10 و برای درس زبان 12 می باشد و نمره قبولی برای فارغ التحصیلان دوره های آموزشی گردشگری (آموزشگاهی) در تمامی دروس 10 و میانگین نمرات 12 خواهد بود.

 

دفترچه سوالات آزمون جامع راهنمایان طبیعت گردی- مرداد 99 (دانلود رایگان)


مجموعه ای که در اختیار شما قرار گرفته، «دفترچه سوالات آزمون جامع گردشگری» در گروه راهنمایان طبیعت گردی است که مشتمل بر 140 سوال می باشد. این مجموعه ی سوالات مربوط به آزمون مرداد ماه 95 است که به صورت رایگان، در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است. سوالات این مجموعه از سر فصل ها و منابع درسی به شرح زیر می باشد:

-آشنایی با گیاهان ایران

-آشنایی با جوامع محلی و اصول تسهیل گری

-آشنایی با تنوع زمین شناسی

-آشنایی با پستانداران

-مبانی اکوتوریسم

-آشنایی با پرندگان

-زبان تخصصی انگلیسی

نوع فایل: PDF

تاریخ آزمون: بهمن 95

در ادامه می توانید «دفترچه سوالات آزمون جامع راهنمایان طبیعت گردی- مرداد 99» را بدون پاسخ و به صورت رایگان دریافت نمائید.

***

همچنین جهت تهیه کلید پاسخنامه «آزمون جامع راهنمایان طبیعت گردی - مرداد 99» اینجا کلیک کنید.

دفترچه سوالات آزمون جامع مدیر فنی بند ب- مرداد 99 (دانلود رایگان)


مجموعه ای که در اختیار شما قرار گرفته، «دفترچه سوالات آزمون جامع گردشگری» در گروه مدیر فنی بند ب دفاتر خدمات مسافرتی است که مشتمل بر 120 سوال می باشد. این مجموعه ی سوالات مربوط به آزمون مرداد ماه 99 است که به صورت رایگان، در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است. سوالات این مجموعه از سر فصل ها و منابع درسی به شرح زیر می باشد:

- شناخت صنعت گردشگری

- بازاریابی و فروش خدمات مسافرتی و گردشگری

- برنامه ریزی و سرپرست گشت ها

- شناسایی مسیرهای گردشگری

- آشنایی با قوانین و مقررات گردشگری در دفاتر خدمات

- انگلیسی تخصصی و مکاتبات دفاتر خدمات مسافرتی

 

نوع فایل: PDF

تاریخ آزمون: مرداد 99

در ادامه می توانید «دفترچه سوالات آزمون جامع مدیر فنی بند ب دفاتر خدمات مسافرتی- مرداد 99» را بدون پاسخ و به صورت رایگان دریافت نمائید.

***

جهت تهیه کلید پاسخنامه «آزمون جامع مدیر فنی بند ب دفاتر خدمات مسافرتی- مرداد 99» اینجا کلیک کنید.

دفترچه سوالات آزمون جامع راهنمایان فرهنگی- مرداد 99 (دانلود رایگان)


مجموعه ای که در اختیار شما قرار گرفته، «دفترچه سوالات آزمون جامع گردشگری» در گروه راهنمایان فرهنگی است که مشتمل بر 160 سوال می باشد. این مجموعه ی سوالات مربوط به آزمون مرداد ماه 99 است که به صورت رایگان، در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است. سوالات این مجموعه از سر فصل ها و منابع درسی به شرح زیر می باشد:

- معماری ایران و جهان

- آشنایی با فرهنگ و اقوام ایران زمین

- آشنایی با میراث فرهنگی و هنرهای سنتی

- شناخت اماکن تاریخی ایران

- شناخت صنعت گردشگری

- مبانی اکوتوریسم و طبیعت گردی

- جغرافیای جهانگردی ایران و نقشه خوانی

- زبان تخصصی انگلیسی

 

نوع فایل: PDF

تاریخ آزمون: مرداد 99

در ادامه می توانید «دفترچه سوالات آزمون جامع راهنمایان گردشگری- مرداد 99» را بدون پاسخ و به صورت رایگان دریافت نمائید.

***

جهت تهیه کلید پاسخنامه «آزمون جامع راهنمایان گردشگری-مرداد 99» اینجا کلیک کنید.

دوره آموزشی «سفرنامه نویسی»؛ از تولید محتوا تا کسب درآمد


مهارت در تولید محتوا؛ امروزه یکی از ضروریات فعالیت در صنعت گردشگری است. شاید بتوان مدعی بود؛ مهمترین ابزار بازاریابی در این صنعت، «تولید محتوای مناسب و مورد نیاز گردشگران و مخاطبان» است.

«سفرنامه نویسی» یا شرح وقایع سفر یکی از قدیمی ترین و در عین حال یکی از جذاب ترین محصولات سفر و فعالیت های گردشگری در بخش فرهنگی و اقتصادی است. تا جایی که قدیمی ترین اسناد گردشگری به شرح سفر افراد مختلف از سراسر جهان اختصاص دارد. امروزه با توسعه شبکه های ارتباطی- اجتماعی و گسترش فضای مجازی بهره گیری از این ابزار راهبردی ساده تر و اثرات مثبت آن در بخش های برندسازی و بازاریابی عمیق تر و اساسی تر است.

***

جایگاه مهم سفرنامه نویسی به گونه ای است که به عنوان یکی از منابع کسب درآمد و تامین هزینه های سفر در صنعت گردشگری شناخته می شود و امروزه افراد مختلفی فارغ از تخصص و جایگاه های حرفه ای و اجتماعی به تدوین و نشر وقایع سفر خود می پردازند و نتایج آن را در قالب کتاب ها، مقالات و داستان ها به رشته تحریر درآورده و یا از طریق شبکه های اجتماعی در اختیار مخاطبان خود قرار می دهند و از این طریق ساختارهای بازاریابی و برندسازی خود را تقویت می نمایند.

این دوره آموزشی با بهره گیری از آخرین اصول سفرنامه نویسی که مورد تائید موسسه Lonely Planet است؛ تلاش دارد تا شما را با چارچوب و مهارت های لازم در زمینه سفرنامه نویسی آشنا سازد.

***

چارچوب های آموزشی این دوره عبارت است از:

- چه میخواهید بنویسید

- آنچه لازم است بدانید

- چارچوب های انتشار

- شناخت روندهای سفر

- سبک نوشتن سفرنامه

- وبلاگ نویسی

 - کسب درآمد

- و....

 

تاریخ و ساعت برگزاری وبینار:

پنج شنبه و جمعه 27 و 28 شهریور ماه 1399 از ساعت 19 الی 21

مکان برگزاری : این رویداد به صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می گردد

 

جهت ثبت نام در این رویداد آموزشی اینجا کلیک کنید.

وبینار آموزشی «نقطه شروع»؛ راهکارهای ورود به بازار گردشگری


ورود به بازار گردشگری و فعالیت در آن یکی از مهمترین دغدغه های علاقه مندان، فراگیران و دانشجویان این صنعت است. با این حال؛ در دوره های آموزشی و آکادمیک این صنعت مبحث جدی برای روشن شدن مسیر پیش روی افراد پس گذراندن این دوره ها وجود ندارد. افراد بی شماری در بخش های گوناگون آموزشی صنعت گردشگری فارغ التحصیل شده و اکنون با عناوینی چون راهنمای گردشگری، مدیر فنی و ... فاقد فرصت های شغلی هستند و جهت ورود به این بازار و شروع فعالیت های خود دانش اندکی در اختیار دارند.

سرفصل های کارگاه آموزشی «نقطه شروع»:

- مقدمات طراحی مدل کسب و کار

- ارزیابی بهترین تاکتیک های شروع

- تدوین برنامه های بازاریابی

- راه اندازی و گسترش شبکه های اجتماعی

- اصول توسعه ارتباطات شغلی و حرفه ای

- طراحی محصول (خدمت) نهایی

*****
بر همین اساس این کارگاه تلاش دارد با بررسی راهکارهای گوناگون در بازار گردشگـری به آموزش اقدامات موثر در مسیر شروع به فعالیت در این صنعت بپردازد و علاقه مندان آن را به سمت فرایندهای عملیاتی موثر سوق دهد.

 

تاریخ و ساعت برگزاری وبینار: جمعه 27 تیرماه 1399 از ساعت 19 الی 21

مکان برگزاری : این رویداد به صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می گردد

 

جهت ثبت نام در این رویداد آموزشی اینجا کلیک کنید.

سفرنامه (سیاحتنامه) شاردن


سر ژان شاردن، جهانگرد و فیلسوف بزرگ فرانسوی در شانزدهم نوامبر سال ۱۶۴۳ در پاریس چشم به جهان گشود. وی پس از اینکه تحصیلات خود را به اتمام رسانید در سن ۲۲سالگی تصمیم گرفت که اولین سفر جهانگردی خود را از آسیا و هند شرقی شروع نماید که بیشترین تمایلش وی از این سفر، اشتیاق به دیدن ایران بود.

شاردن دوبار به ایران سفر کرد که در سفر اول ۶ سال و در سفر دوم ۴ سال در ایران ماند و زبان فارسی را آموخت. وی اولین جهانگرد اروپایی بود که توانست زبان فارسی را فرا بگیرد، بخواند و بنویسد و اولین کتابش را که به سفرهای ایران اختصاص داشت در سال ۱۷۷۱ میلادی در پاریس منتشر کند. وی بر خلاف اغلب جهانگردان اروپایی که به ایران آمدند وضعیت و شرایط زندگی مردمان آن دوره را بدون هیچ قصد و قرضی به رشته ی تحریر در آورد. متن کامل سفرنامه ی شاردن در سال ۱۸۱۱ میلادی و به تشویق ناپلئون بناپارت که در آن موقع با ایران رابطه ی سیاسی برقرار کرده بود، در آن کشور انتشار یافت.

***

ادوارد براون، ایران شناس مشهور انگلیسی در باره ی شاردن می گوید: «وی معتبرترین مورخ عهد صفوی است و سیاحت نامه ای که او نوشته است از پاره ای جهات با شاهنامه ی فردوسی می شود مقایسه اش کرد که در آن از دلاوریهای پهلوانان ایران صحبت به میان آمده است».

نوع فایل: PDF

نویسنده: ژان شاردن

ترجمه: محمد عباسی

تعداد صفحات : 3300

سال انتشار: 1350

انتشارات: امیر کبیر

زبان: فارسی

در ادامه می توانید این کتاب را به صورت رایگان دانلود نمائید.

 

برای مشاهده سایر «کتاب های سفرنامه و خاطرات» اینجا کلیک نمائید.

وبینار آموزشی «گردشگری سلامت»


گردشگری سلامت بستر تعامل دو سویه گردشگری با بخش درمانی است و فرصتی برای افزایش ظرفیت ها کارآفرینی در صنعت گردشگری می باشد. بهره برداری از امکانات درمانی مطلوب و همچنین صرفه اقتصادی در مقایسه با سایر کشورها، این امکان را برای فعالین گردشگری کشور فراهم آورده تا در راستای افزایش زمینه های ارزآوری گردشگری بین المللی و توسعه ابعاد گردشگری داخلی اقدام به گام های اجرایی در حوزه «گردشگری سلامت» نمایند. با این حال این بخش از صنعت همچنان ابعاد ناشناخته ای برای مخاطبان خود دارد و مانع مهمی در مسیر عملیاتی نمودن ایده ها به وجود آورده است.

سرفصل های کارگاه عبارتند از:

- معرفی گردشگری سلامت

- ابعاد و گونه های گردشگری سلامت

- از طراحی ایده تا اجرای طرح

- آگاهی از چارچوب های قانونی

- بازاریابی گردشگری سلامت

- و...

*****
وبینار آموزشی «گردشگری سلامت» در تلاش است با تشریح ابعاد گردشگری سلامت و نحوه اجرایی نمودن ایده های مختلف در این بخش، به افزایش فرصت های کارآفرینی در بخش گردشگری سلامت کمک شایانی نماید.

 

تاریخ و ساعت برگزاری وبینار: جمعه 9 خرداد 1399 از ساعت 19 الی 21

مکان برگزاری : این رویداد به صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می گردد

 

جهت ثبت نام در این رویداد آموزشی اینجا کلیک کنید.

وبینار آموزشی «گردشگری کودک»


ظرفیت های صنعت گردشگری در جهت توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جوامع قابل انکار نیست. در این بین گسترش سطح تعاملات اجتماعی نقطه عطفی در رویدادهای گردشگری است. از سوی دیگر با گسترش فرزند سالاری در جامعه امروز به نظر می رسد که بخش عمده تصمیمات خانواده بر محور ترجیحات کودکان متمرکز شده است.کسب تجربه سفر در قالب فعالیت های گردشگری خانواده یکی از همین تصمیمات کودک محور است. از سوی دیگر برگزاری «بازدیدهای علمی برای کودکان» به عنوان اثر بخش ترین فرصت آموزش و یادگیری نیازمند تمهیداتی است که تنها با آگاهی از اصول گردشگری و رعایت آن، امید دستیابی به اهداف عالیه را ارتقاء می بخشد.

آشنا سازی و پرورش افرادی که از توانایی و آگاهی کافی در راستای طراحی، برنامه ریزی و اجرای بازدیدهای کودکان برخوردار باشند می تواند ظرفیت های تازه ای را در توسعه نیروی انسانی کارآمد در این صنعت ایجاد نماید. کارگاه پیش رو به معرفی چارچوب هایی خواهد پرداخت تا روش هایی برای تبدیل ظرفیت های بالقوه کودکان به ظرفیت های بالفعل آنان در رویدادهای گردشگری تخصصی، علمی و تفریحی فراهم آورد.
 
*****
وبینار آموزشی «گردشگری کودک» تلاش دارد تا روش های بهینه ای برای ارتباط موثر مربیان و کودکان در یک فعالیت گردشگری معرفی نماید.

 

تاریخ و ساعت برگزاری وبینار: 18 اردیبهشت 1399 از ساعت 18 الی 20

مکان برگزاری : این رویداد به صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می گردد

 

جهت ثبت نام در این رویداد آموزشی اینجا کلیک کنید.

وبینار آموزشی «بازاریابی در بحران»


بحران ها بخش جدایی ناپذیر حیات یک کسب و کار هستند که می توانند بر اساس شدت و وسعت خود چالش مهمی در مسیر پیش روی هر بنگاه اقتصادی ایجاد نمایند و موانع جدی در جهت حصول نتایج و خروجی های آن داشته باشند. در بسیاری از موارد همچون شیوع بیماری های واگیر مانند ویروس کرونا؛ کنترل شرایط داخلی کسب و کارها به دلیل تحمیل شرایط سنگین خارجی کار سختی است و کاهش صدمات و لطمات احتمالی نیازمند مدیریت صحیح بحران است. یکی از مهمترین جنبه های مدیریت بحران در فعالیت های اقتصادی؛ «مدیریت بحران در حوزه بازاریابی» است.

در واقع می توان اذعان داشت؛ عمده ترین مسائل پیش روی مدیران و فعالان عرصه های اقتصادی تلاش برای هدایت فعالیت های بازارایابی در شرایط بحرانی است؛ به شکلی که عمده ی تصمیمات و اقداماتی که در این دوره زمانی صورت می گیرد، بتواند اثرگذاری و اثربخشی خود را تا حد زیادی حفظ کند و ابعاد منفی بحران را بر روی فعالیت های بازاریابی بنگاه اقتصادی کاهش دهد. چنین دستاورد مطلوبی تنها با شناخت دقیق بحران ها و طراحی برنامه های بازاریابی بر اساس شرایط موجود محقق خواهد شد.
 
*****
وبینار آموزشی «بازاریابی در بحران» تلاش دارد؛ مخاطبان را به طراحی یک برنامه بازاریابی هوشمندانه در شرایط بحرانی آشنا سازد تا اثرات منفی بحران هایی چون شیوع ویروس کرونا بر ساختار کسب و کار بنگاه های اقتصادی کاهش پیدا کند.

 

تاریخ و ساعت برگزاری وبینار: 22 فروردین 1399 از ساعت 19 الی 21

مکان برگزاری : این رویداد به صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می گردد

 

جهت ثبت نام در این رویداد آموزشی اینجا کلیک کنید.

وبینار آموزشی «تولید محتوا در گردشگری»


گردشگری پدیده ای در بستر ارتباط است و گسترش همه جانبه ی ارتباطات از طریق شبکه های اجتماعی فرصت مناسبی برای افزایش تعامل اجتماعی به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای توسعه ی گردشگری فراهم آورده است. استفاده بهینه از شبکه های اجتماعی در جهت معرفی و آگاهی بخشی مخاطبان در صنعت گردشگری اهمیتی دو چندان دارد. انتشار رویدادها به عنوان آخرین گام در مراحل چهارگانه سفر ، امروزه متاثر از فناوری های نوین ارتباطی ابعاد تازه ای به خود گرفته است. با این حال بسیاری از افراد همچنان در تولید و خلق محتوای مناسب جهت انتشار در شبکه های ارتباطی و اجتماعی دچار ضعف هستند.

در یک نگاهی ساده تر؛ هر فرد که در شبکه های اجتماعی حضور دارد به تولید محتوا مشغول است تا هم در مورد خود اطلاع رسانی کند و هم کاربران خود را به ادامه همراهی ترغیب نماید. در واقع با تولید محتوا تلاش می شود تا نیازهای مخاطبان مورد توجه قرار گیرد و بخش زیادی از آنها تامین گردد. در صنعت گردشگری، شکاف عمده بین عرضه و تقاضا از طریق ارائه اطلاعات مفید، ضروری و کاربردی پر خواهد شد تا مخاطبان به مصرف خدمات گردشگری علاقه مند شوند. از این رو ضروری است تا افرادی که در این صنعت به عرضه خدمات گردشگری مشغول می باشند نسبت به ارائه اطلاعات مفید در قالب ابزار «تولید محتوای گردشگری» مجهز باشند.

وبینار آموزشی «تولید محتوا در گردشگری» به نحوه تولید و راهکارهای استفاده صحیح از محتوا می پردازد و ساده ترین تکنیک ها را برای خلق یک محتوای مناسب به مخاطبان عرضه می کند. مخاطبان این رویداد آموزشی؛ تمام افرادی هستند که سفر میکنند و علاقه مند به تهیه و انتشار رویدادهای سفرشان می باشند. همچنین تمامی فعالین گردشگری که مخاطبان عمده آنها گردشگران و علاقه مندان سفر هستند. این وبینار فرصت خوبی برای «راهنمایان گردشگری» است که بتوانند با تهیه محتوای مناسب به معرفی مقاصدی بپردازند که محور تمرکز فعالیت های آنان خواهد بود.

چارچوب های وبینار «تولید محتوا در گردشگری» بر اساس موارد زیر است:

- تعریف و ویژگی های محتوای مناسب

- انتخاب موضوع جذاب

- محتوای حرفه ای با ابزار نیمه حرفه ای

- نحوه ویرایش صحیح

- چارچوب های انتشار

 

تاریخ و ساعت برگزاری وبینار: 6 و 7 فروردین 1399 از ساعت 19 الی 21

مکان برگزاری : این رویداد به صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می گردد

 

جهت ثبت نام در این رویداد آموزشی اینجا کلیک کنید.

وبینار آموزشی «کارآفرینی در گردشگری»


ایجاد فرصت های اشتغال یکی از مهترین دغدغه های کشورها در گسترش برنامه های توسعه پایدار است و گردشگری یکی از راهبردی ترین صنایع خدماتی جهان در دستیابی به توسعه پایدار است. اشتغال یکی از مولفه های اقتصادی-اجتماعی در دستیابی به توسعه پایدار است و تلاش برای ایجاد زمینه های اشتغال همواره یکی از چشم اندازهای دولت ها در طراحی برنامه های میان مدت و بلند مدت بوده است. در این راستا استفاده از ظرفیت های موجود در صنایع مختلف می تواند مهمترین راهکار خلق فرصت های اشتغال برای جوامع مختلف به شمار آید.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان جهانی گردشگری از هر ده فرصت شغلی در جهان یک فرصت به گردشگری اختصاص دارد و می تواند زمینه فعالیت علاقه مندان این صنعت را فراهم نماید. از آنجایی که اساس صنعت گردشگری برپایه تفاوت ها استوار است، تلاش برای ایجاد تمایز می تواند به ارزش آفرینی در ارائه خدمات گردشگری منجر شود. چنین دستاوردی تنها از طریق توسعه فرصت های «کارآفرینی در صنعت گردشگری» محقق خواهد شد.

بر همین اساس؛ این وبینار آموزشی در تلاش است تا با تشریح ابعاد کارآفرینی در گردشگری، به معرفی ظرفیت های تازه ای در این صنعت بپردازد.

 

تاریخ و ساعت برگزاری وبینار: سه شنبه 20 اسفند 1398 از ساعت 18 الی 20

مکان برگزاری : این رویداد آموزشی به صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می شود

 

جهت ثبت نام در این رویداد آموزشی اینجا کلیک کنید.

منابع درسی آزمون جامع گردشگری


آزمون جامع گردشگری؛ در واقع کنکور سراسری علاقه مندان و فراگیران دوره های آموزشی راهنمایان گردشگری است که قصد دارند کارت راهنمای تور خود را دریافت نمایند. این آزمون از سوی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور هر سال و در دو نوبت برگزار می شود. افراد واجد شرایط شرکت در این آزمون به دو گروه تقسیم بندی می شوند. گروه اول دانش آموختگان رشته های گردشگری که موفق به اخذ حداقل مدرک کارشناسی شده اند و گروه دوم فراگیران دوره های آموزشی راهنمای گردشگری که دوره های آموزشی خود را در مراکز آموزشی و آموزشگاه های مجاز با موفقیت طی نموده و پس از قبولی در آزمون های داخلی، فرصت شرکت در آزمون جامع گردشگری را بدست آورده اند.


جهت شرکت در آزمون جامع گردشگری می بایست در محدوده زمانی مشخص شده از سوی وزارت گردشگری در این آزمون ثبت نام به عمل آورد. فرایند ثبت نام برای فراگیران دوره های آموزشی به صورت اتوماتیک و از سوی آموزشگاه ها انجام می گیرد. با این حال تکمیل بودن مدارک و همچنین گذراندن تمامی آزمون های داخلی از شروط مهم و اصلی جهت ثبت نام فراگیران خواهد بود. همچنین علاقه مندان شرکت در این آزمون که دارای مدارک دانشگاهی مرتبط هستند باید در بازه زمانی ثبت نام به همراه مدارک مورد نیاز به آموزشگاه های مذکور مراجعه و جهت ثبت نام و دریافت معرفی نامه اقدامات مقتضی را انجام دهند.

*****

در نظر داشته باشید؛ جهت ثبت نام اولیه و دریافت اطلاعات و آگاهی از اخبار مرتبط، ضروری است که به سامانه آموزش گردشگری مراجعه نمائید. همچنین منابع درسی جهت شرکت در آزمون های مختلف آزمون جامع گردشگری در ادامه در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است. لازم به ذکر است که آزمون جامع گردشگری در پنج گروه :

  • مدیریت فنی بند ب
  • راهنمایان ایرانگردی (فرهنگی)
  • راهنمایان زمین گردشگری (ژئوتوریسم)
  • راهنمایان طبیعت (بوم گردی)
  • دوره تاسیسات گردشگری

برگزار می شود و هر فرد می تواند تنها در یکی از موارد مذکور در هر دوره شرکت کند. همچنین در صورتی که افراد موفق به کسب نمره قبولی (10 برای فراگیران و 12 برای رشته های مرتبط) در تمامی دروس آزمون های فوق نشوند؛ می توانند حداکثر تا 3 مرتبه در هر یک از دروس مورد نظر خود شرکت نمایند و شانس خود را برای قبولی در دورس مذکور مورد آزمایش قرار دهند.

در ادامه می توانید تمامی منابع درسی جهت شرکت در هر یک از آزمون های فوق را دانلود نمائید.

جایگاه هوانوردی در صنعت گردشگری


 

حمل و نقل در صنعت گردشگری یکی از مهمترین ساختارهای عملیاتی بخش عرضه است که زمینه ی جا به جایی افراد را ایجاد می کند و فرصتی برای شناخت بیشتر ناشناخته ها فراهم می آورد. حمل و نقل هوایی در قالب «صنعت هوانوردی» نقش بسیار مهمی در توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری فراهم آورده است. علی رغم اینکه اولین پرواز برادران رایت تنها کم تر از یک دقیقه به طول انجامید اما تحول عظیمی در حمل و نقل جهان ایجاد کرد. هوانوردی با گذر از یکصد سالگی خود توانسته مرزهای پیشرفت علمی این صنعت را بیش از پیش جا به جا کند و پای بشر را به دور افتاده ترین نقاط این کره خاکی بکشاند. امروزه صنعت هوانوردی به بیش از 2/2 میلیارد مسافر را در در سراسر جهان خدمت خود را عرضه می دارد.

***

اقتصاد جهانی و صنعت گردشگری نیازمند سیستم حمل و نقل هوایی سالم و با کیفیت اند و باید پذیرفت بدون مسافران هوایی، بازار کسب و کار شرکت های کرایه خودرو، هتل ها و جاذبه ها نیز با خطر روبرو خواهند شد. خطوط هوایی با تجهیر به آخرین فناوری ها در ساخت هواپیماهای مدرن توانسته اند تحولات شگرفی در سفرهای هوایی ایجاد نمایند.

مستند «زندگی در عصر هواپیماها» که توسط کمپانی National Geographic تهیه شده است، نتیجه ‌ی پژوهش های کارشناسان این صنعت بر روی 18 کشور مختلف در سراسر جهان بوده که نشان میدهد چگونه هواپیماها زندگی مردم سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده اند.

هم اینک می توانید این مستند تماشایی را به همراه دوبله فارسی، به شکل رایگان و از لینک زیر به صورت مستقیم دانلود نمائید.

 

 

منابع کنکور «کارشناسی ارشد» مدیریت گردشگری (جهانگردی)


مدیریت گردشگری (جهانگردی) یکی از رشته های آموزشی است که در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری فرصت ادامه تحصیل را برای علاقه مندان خود فراهم کرده است. داوطلبان مقطع کارشناسی ارشد می توانند پس از اخذ مدرک کارشناسی در کنکور کارشناسی ارشد که در خرداد ماه هر سال توسط سازمان سنجش برگزار می شود، شرکت کنند. مدیریت گردشگری (جهانگردی) در مقطع کارشناسی ارشد به دو گرایش «مدیریت جهانگردی، گرایش بازاریابی جهانگردی» و «مدیریت جهانگردی، گرایش برنامه ریزی توسعه جهانگردی» تقسیم می شود و داوطلبان پس از قبولی در آزمون می توانند در یکی از این دو گرایش ادامه تحصیل دهند.

***

برای آمادگی هر چه بیشتر در کنکور کارشناسی ارشد، آگاهی از منابع آزمون امری حیاتی است و بدین منظور در این بخش تمامی منابع مورد نیاز شما جهت مطالعه و افزایش سطح آمادگی در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت گردشگری (جهانگردی) در اختیار شما قرار گرفته است. تشخیص اولویت در منابع همراه با یک برنامه ریزی مناسب و دقیق می تواند مسیر دستیابی به این فرصت بزرگ را برای علاقه مندان آن فراهم نماید.

 

منابع آزمون کارشناسی ارشد رشته گردشگری- زبان تخصصی (انگلیسی):

  • کتاب انگلیسی برای دانشجویان رشته مدیریت جهانگردی و هتلداری، تالیف غلامرضا کائینی، مریم خزرینژاد، انتشارات سمت
  • کتاب انگلیسی برای دانشجویان مدیریت مسافرت و گردشگری، تالیف رضا عبدی، جلیل عبدی، انتشارات محقق اردبیلی.
  • کتاب ترجمه و راهنمای انگلیسی برای دانشجویان رشته های مدیریت جهانگردی و هتلداری، تالیف سارا نیسی، انتشارات پیام دانشگاهی.

 

منابع آزمون کارشناسی ارشد رشته گردشگری-برنامه ریزی توسعه و اقتصاد جهانگردی:

  • کتاب برنامه ریزی توسعه جهانگردی (رویکردی همپیوند و پایدار)، تالیف حمید ضرغام بروجنی، انتشارات مهکامه.
  • کتاب آزمون های کاربردی برنامه ریزی توسعه جهانگردی، تالیف سیده نینا نبوتی فومنی، انتشارات قربانی.
  • کتاب مبانی، مفاهیم و روش های اجرایی برنامه ریزی توسعه جهانگردی، تالیف کلر گان، ترگت وار، ترجمه حمید ضرغام و زهره جوادی سبدانی، انتشارات صحرادریا.

 

منابع آزمون کارشناسی ارشد رشته گردشگری-روش های کمی در جهانگردی (ریاضیات کاربردی):

  • کتاب ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت، تالیف اکبر عالم تبریز و محمد فاریابی باسمنج، انتشارات صفار-اشراقی.
  • کتاب ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت و حسابداری، تالیف هادی رنجبران, انتشارات اثبات.
  • کتاب ریاضیات عمومی، تالیف امید محمودیان، انتشارات نگاه دانش

 

منابع آزمون کارشناسی ارشد رشته گردشگری-روش های کمی در جهانگردی (پژوهش عملیاتی):

  • کتاب پژوهش عملیاتی: برنامه ریزی خطی و کاربردهای آن، تالیف محمدرضا مهرگان، انتشارات کتاب دانشگاهی.
  • کتاب پژوهش عملیاتی ،تالیف عارفه فدوی، انتشارات نگاه دانش.
  • کتاب تحقیق در عملیات: مفاهیم و کاربردهای برنامه ریزی خطی،تالیف عادل آذر ،انتشارات سمت.

 

منابع آزمون کارشناسی ارشد رشته گردشگری-روش های کمی در جهانگردی (آمار کاربردی):

  • کتاب آمار و کاربرد آن در مدیریت (جلد ۱ و ۲)، تالیف عادل آذر و منصور مؤمنی و سعید جعفری، انتشارات سمت.
  • کتاب آمار کاربردی، تالیف وحید ناصحی فر، انتشارات ترمه.
  • کتاب آمار و احتمال، تالیف هادی رنجبران، انتشارات اثبات.

منابع آزمون کارشناسی ارشد رشته گردشگری-مدیریت بازاریابی (اصول مدیریت):

  • کتاب مدیریت جهانگردی، تالیف راجر داس ویل، ترجمه داود ایزدی، سیدمحمد اعرابی، انتشارات پژوهشهای فرهنگی.
  • کتاب مدیریت عمومی، تالیف سید مهدی الوانی، انتشارات نی.
  • کتاب تجزیه و طراحی سیستم، تالیف علی رضائیان، انتشارات سمت.
  • کتاب مبانی سازمان و مدیریت، تالیف علی رضائیان، انتشارات سمت.

 

منابع آزمون کارشناسی ارشد رشته گردشگری-مدیریت بازاریابی (رفتار سازمانی):

  • کتاب رفتار سازمانی، تالیف ریکی گریفین و گرگوری مورهد، مترجم سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، انتشارات مروارید.
  • کتاب مبانی رفتار سازمانی، تالیف استیفن رابینز، مترجم علی پارسائیان، و محمد اعرابی، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی.
  • کتاب مدیریت رفتارهای سیاسی در سازمان (مدیریت رفتار سازمانی)، تالیف علی رضاییان، انتشارات سمت.

 

منابع آزمون کارشناسی ارشد رشته گردشگری-مدیریت بازاریابی (بازاریابی و مدیریت بازار):

  • کتاب اصول بازاریابی، تالیف فیلیپ کاتلر و آرمسترانگ گریپ، مترجم بهمن فروزنده، انتشارات آموخته.
  • کتاب بازاریابی گردشگری، تالیف لس لومسدن، ترجمه ابراهیم گوهریان، انتشارات دانشگاه پیام نور.
  • کتاب مدیریت بازار، تالیف داود محبعلی، علی اکبر فرهنگی، انتشارات امیرکبیر.

 

منابع آزمون کارشناسی ارشد رشته گردشگری-علوم اجتماعی (جامعه شناسی):

  • کتاب نظریه های جامعه شناسی، تالیف حسین ادیبی و عبدالمعبود انصاری، انتشارات دانژه.
  • کتاب نظریه های جامعه شناسی، تالیف غلامعباس توسلی، انتشارات سمت.
  • کتاب نظریه های جامعه شناسی در دوران معاصر، تالیف جورج ریتز، مترجم محسن ثلاثی، انتشارات علمی

 

منابع آزمون کارشناسی ارشد رشته گردشگری-علوم اجتماعی (مردم شناسی):

  • کتاب مبانی انسان شناسی، تالیف محمدصادق فربد، انتشارات پشوتن.
  • کتاب انسان شناسی گردشگری، تالیف امیر هاشمی مقدم، انتشارات سلمان.
  • کتاب درآمدی به انسان شناسی، تالیف کولمن و سایمون و هلن واتسون، مترجم محسن ثلاثی، انتشارات علمی.

 

منابع آزمون کارشناسی ارشد رشته گردشگری-علوم اجتماعی (فرهنگ عامه):

  • کتاب فرهنگ عامه، تالیف احمد تمیم داری، انتشارات مهکامه.
  • کتاب آشنایی با فرهنگ عامه و اقوام ایرانی، تالیف جمال انصاری، انتشارات سبحان نور.
  • کتاب فرهنگ عامه ۱، تالیف حسین یاوری، مریم مسیحا، انتشارات آذر.
  • کتاب فرهنگ عامه ۲، تالیف بهاره عابدینی مقانکی، حسین یاوری، انتشارات سیمای دانش.

 

منابع آزمون کارشناسی ارشد رشته گردشگری-تاریخ و جغرافیا (تاریخ و فرهنگ ایران، هنر معماری ایران، باستان شناسی، نقشه خوانی، جغرافیای جهانگردی، جغرافیای جهانگردی ایران):

  • کتاب جهانگردی در چشم اندازی جامع، تالیف چاک گی، ادواردو فایوسولا، ترجمه علی پارساییان و سیدمحمد اعرابی، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
  • کتاب مبانی کشور شناسی جغرافیایی، تالیف اکارت اهلرز , ترجمه محمدتقی رهنمایی، انتشارات موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب.
  • کتاب اوقات فراغت، تالیف لس هی وود، ترجمه محمد احسانی، انتشارات بامداد کتاب.
  • کتاب مبانی نقشه خوانی، تالیف مجتبی یمانی، انتشارات دانشگاه تهران.
  • کتاب نقشه خوانی کاربردی، تالیف افشین شهام، هیلدا دادفر، انتشارات طراوت.
  • کتاب چکیده تاریخ ایران، تالیف حسن نراقی، انتشارات اختران
  • کتاب شاهکارهای هنر ایران، تالیف آرتور پوپ، مترجم پرویز خانلری، انتشارات علمی فرهنگی و هنری.
  • کتاب هنر و تمدن اسلامی جلد (۱) و (۲) ، تالیف دکتر غلامعلی حاتم، انتشارات پیام نور.
  • کتاب تاریخ ادبیات ایران جلد (۱) و (۲)، تالیف سیدعلی اصغری میرباقری فرد و دیگران، انتشارات سمت.
  • کتاب سبک شناسی معماری ایرانی، تالیف محمدکریم پیرنیا، انتشارات سروش دانش.
  • کتاب آشنایی با معماری اسلامی ایران، تالیف محمدکریم پیرنیا، انتشارات سروش دانش.

 

برنامه ریزی صحیح و حساب شده به همراه بهره مندی از منابع معتبر می تواند مسیر موفقیت شما در کنکور کارشناسی ارشد گردشگری (جهانگردی) را فراهم نماید. در ادامه می توانید فهرست تمامی منابع کنکور کارشناسی ارشد مدیریت گردشگری را به رایگان و به صورت یک فایل PDF دانلود نمائید.

 

جهت مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی در مقطع کارشناسی به کارشناسی ارشد مدیریت گردشگری با شماره تلفن 09133139901 تماس حاصل فرمائید.


مدرس دانـشگاه، مشـاور توسعه، سرمایه گـذاری، برندینگ و بازاریابـی گردشگــری

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما